Το Μαγικό Κοχύλι οργανώνει βιωματικά σεμινάρια κι επιμορφωτικές ημερίδες εκπαιδευτικών σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, σε συνεργασία με τη Μαριλένα Καββαδά κι άλλους διακεκριμένους επιστήμονες και καλλιτέχνες.
Κεντρικοί στόχοι των συναντήσεων είναι η ενθάρρυνση της επινόησης και της έκφρασης... η καλλιέργεια του στοχασμού και της κριτικής σκέψης... η παιγνιωδη μάθηση και η δημιουργικότητα.
Όλα τα σεμινάρια απευθύνονται σε:
Εκπαιδευτικούς, νηπιαγωγούς, βρεφονηπιοκόμους, παιδαγωγούς προσχολικής αγωγής δραστηριοτήτων δημιουργίας και έκφρασης, καθηγήτριες και καθηγητές χορού, μουσικοπαιδαγωγούς, εμψυχωτές θεατρικού παιχνιδιού και σε εργαζόμενους διαφόρων ειδικοτήτων σε χώρους προσχολικής αγωγής, πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και πολιτισμού.
Στο βιωματικό σεμινάριο «Το παραμύθι ως πηγή έμπνευσης, δημιουργίας και μάθησης», λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες και πρακτικές προσεγγίσεις, η Μαριλένα Καββαδά ως συγγραφέας κι εκπαιδευτικός: φιλοδοξεί να μοιραστεί γνώσεις και εμπειρίες 20 και πλέον ετών, στην παιδαγωγική αξιοποίηση του παραμυθιού σε τάξεις μικρών παιδιών.
Έτσι, μετά από μια σύντομη θεωρητική τεκμηρίωση και επισκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας, μεταξύ πολλών άλλων, με αφορμή ένα ξεχωριστό παραμύθι θα εμψυχώσει βιωματικές δραστηριότητες έμπνευσης, δημιουργίας και μάθησης. Βασισμένες κυρίως στο δραματικό παιχνίδι, τη μουσική, την κίνηση και τις τέχνες, αλλά και σχετικές με διάφορα γνωστικά αντικείμενα όπως: η γλώσσα, τα μαθηματικά, το περιβάλλον και οι νέες τεχνολογίες.
Το σεμινάριο θα ολοκληρωθεί με προβολή οπτικοακουστικού υλικού από σχετικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε χώρους προσχολικής αγωγής αλλά και μια ανοιχτή σε ιδέες, απόψεις και προτάσεις συζήτηση.
Σε αυτό το τρίωρο βιωματικό σεμινάριο η εισηγήτρια επιθυμεί να μοιραστεί απόψεις, προβληματισμούς και δημιουργικές ιδέες για την αξιοποίηση των εικονοβιβλίων στις τάξεις των μικρών παιδιών, με στόχο την καλλιέργεια:
Της επινόησης και της έκφρασης
Της παιγνιώδους μάθησης και της κριτικής σκέψης
Της έμπνευσης και της φαντασίας
Του στοχασμού και του αναστοχασμού
Έτσι, μετά από μία σύντομη θεωρητική εισαγωγή για τα εικονοβιβλία, αλλά και μια επισκόπηση σχετικής βιβλιογραφίας, θα ακολουθήσει:
1. Μια παρουσίαση αγαπημένων εικονοβιβλίων με σύντομα παραδείγματα / αναφορές πρακτικών εφαρμογών σε τυπικούς και άτυπους χώρους εκπαίδευσης.
2. Η εμψύχωση "ανοιχτών" βιωματικών δραστηριοτήτων αυτοσχεδιασμού, μουσικοκινητικής και χοροθεατρικής έκφρασης, καθώς και εικαστικών δραστηριοτήτων, αξιοποιώντας με φαντασία είδη ζωγραφικής. Οι δραστηριότητες αυτές, μολονότι μπορούν να αξιοποιηθούν ποικιλοτρόπως σε μια τάξη, προσαρμοσμένες ανάλογα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες ή και οποιοδήποτε θέμα εργασίας, είναι εμπνευσμένες από το ΝΕΟ μουσικό εικονοβιβλίο της Μαριλένας Καββαδά με τίτλο: "Μπλουμ! Ταξιδάκι με λέξεις, νότες και εικόνες"
(Αφήγηση: Γρηγόρης Βαλτινός | Τραγούδι: Ελένη Πέτα | εικον. Μυρτώ Δεληβοριά | εκδ. ΔΙΑΠΛΟΥΣ).
3. Κλείσιμο εργασιών, με μια ανοιχτή σε ιδέες, απόψεις, προβληματισμούς και προτάσεις συζήτηση.
Στο βιωματικό μέρος τους εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα τρυπώσουν μέσα σε ονειρικούς κόσμους καταιγισμού ιδεών, έμπνευσης και δημιουργίας. Αξιοποιώντας πλήθος τεχνικών με κύριο ερέθισμα τις λέξεις, τις νότες και τις εικόνες... με κύρια πεποίθηση ότι "... η δημιουργική διαδικασία είναι έμφυτη στην ανθρώπινη φύση και είναι, επομένως, προσιτή σε όλους - μαζί της και η χαρά που δίνει το να εκφράζεσαι και να παίζεις με τη φαντασία." (Τζιάννι Ροντάρι, Γραμματική της φαντασίας, εκδ. Τεκμήριο 1994).
Λέξεις κλειδιά: Δημιουργώντας φανταστικά τοπία με λέξεις, νότες και εικόνες - Γραμμική και μη γραμμική αφήγηση - Καταιγισμός ιδεών - Αυτοσχεδιασμός - Δημιουργική κίνηση - Θεατρικό παιχνίδι - Μουσική - Εικαστικά.
Παραμύθια και παιχνιδίσματα ή παιχνιδίσματα και παραμύθια;
Απλά... ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ σαν παιχνίδι και ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ σαν παραμύθι.
Γιατί;
Γιατί...«Τα πουλιά πετούν, τα ψάρια κολυμπούν και τα παιδιά παίζουν» (Landreth).
Γιατί άλλο;
Γιατί... «Να τι χρειάζεται η ψυχή ενός μικρού παιδιού: ήλιο, παιδικά παιχνίδια, φωτεινό παράδειγμα και μια σταλιά αγάπη» (Dostoevsky)
Και γιατί ακόμη;
Γιατί... «Οι άνθρωποι δεν σταματούν να παίζουνε επειδή γερνάνε. Γερνάνε επειδή σταματούν να παίζουνε» (Holmes)
Δηλαδή;
Δηλαδή, σε αυτό το σεμινάριο η Μαριλένα Καββαδά (συγγραφέας, χορογράφος, νηπιαγωγός Med) επιθυμεί να μας συντροφεύσει σε μια παραμυθένια βόλτα παίζοντας με μαγικές σταλαγματιές ονείρου, από αυτές που έχουν τη δύναμη ν’ ανάβουν λυχνίες φαντασίας, έμπνευσης και δημιουργίας. Μέσα μας, δίπλα μας, παντού και πάντα. Με μια πυξίδα που ακολουθεί τις λέξεις των εικόνων και τις εικόνες των λέξεων... αλλά χορεύει με τις μελωδίες νοημάτων κι αξιών που κρύβουν οι σελίδες πολλών αγαπημένων βιβλίων, όπως και το τελευταίο δικό της: «Τα δώρα της καρδιάς», με τις εικόνες του Νικόλα Ανδρικόπουλου (εκδ. ΔΙΑΠΛΟΥΣ).
Επιπλέον σκοπός αυτής της συνάντησης είναι να τεθούν προβληματισμοί, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, για ζητήματα που αφορούν στο παιχνίδι και το παραμύθι, ανατρέχοντας στη θεωρία αλλά και τη βιωμένη εμπειρία, μέσω μιας νέας ματιάς. Ζητήματα, δηλαδή, που ανακύπτουν διαχρονικά και διεπιστημονικά στην καρδιά ερευνών, θεωρητικών σχεδιασμών και πρακτικών εφαρμογών, αναζητώντας μεταξύ πολλών άλλων: ορισμούς, ρόλους, αξίες, ερμηνείες και νοηματοδοτήσεις. Συσχετισμούς, αλληλεπιδράσεις και συνέργιες. Κυρίως όμως, την άρρηκτη σχέση παιχνιδιού και παραμυθιού όχι μόνο μεταξύ τους ή σε σχέση με το ευρύτερο κοινωνικοπολιτισμικό γίγνεσθαι, αλλά και την αέναη σχέση τους με τη μάθηση και την ανάπτυξη των παιδιών.
Φυσικά, ως προς όλα αυτά κι άλλα πολλά, θα δουλέψουμε βιωματικά με τον νου και την καρδιά, γνωρίζοντας καλά ότι:
«Οι άνθρωποι δεν χρειάζονται πάντα συμβουλές… Μερικές φορές το μόνο που χρειάζονται είναι ένα χέρι για να κρατηθούν… ένα αυτί να τους ακούσει… και μια καρδιά που να μπορεί να τους καταλάβει»
(Μικρός Πρίγκιπας)
Κλείνοντας, δεν θα πρέπει να λησμονήσουμε ότι κυριότερο αίτημα αυτής της συνάντησης θα είναι το να μοιραστούμε ιδέες και σκέψεις, επινοώντας ή αποκαλύπτοντας ευφάνταστες αλληλεπιδράσεις μεταξύ βιβλίων και παιχνιδιών... παραμυθιού κι αλήθειας... αναγνωσμάτων ή αφηγημάτων και δημιουργικών εκφράσεων... Όλα στο άκουσμα ενός γλυκού ψιθυρίσματος να μας λέει...
«Σπίθα μικρή μεταδίδει μεγάλη φωτιά
Μετά από μένα ίσως για καλύτερες ημέρες»
(Δάντης, Ο Παράδεισος, Άσμα Ι)
Στο βιωματικό σεμινάριο "Παραμύθια από την τάξη στη σκηνή με φαντασία, χρώματα... χορούς και ΜΟΥΣΙΚΗ!" η Μαριλένα Καβαδά μοιράζεται με τον δικό της μοναδικό τρόπο, ιδέες για την πρωτότυπη αξιοποίηση των παραμυθιών... με φαντασία, χρώματα, χορούς και μουσική! Τόσο στην τάξη όσο και σε μια πραγματικά εναλλακτική σχολική γιορτή, αλλιώτικη απ΄ όσες έχουμε συνηθίσει. Δίνοντας έμφαση έτσι, στην εμψύχωση βιωματικών δραστηριοτήτων, οι οποίες προάγουν την ελευθερία της έκφρασης, συμβάλλουν στην ολόπλευρη και δυναμική ανάπτυξη της προσωπικότητας των μικρών παιδιών και υποστηρίζουν τους πολλαπλούς τύπους νοημοσύνης.
Επίσημος προσκεκλημένος στα παιχνίδια μας “Το αρκουδάκι με το κόκκινο σκουφάκι” των εκδόσεων Διάπλους. Καλεσμένα και τα δικά σας αγαπημένα αρκουδάκια!
Σημείωση: Στους συμμετέχοντες θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
Διάρκεια σεμιναρίου: 3 ώρες
Λέξεις κλειδιά: Παραμύθια | Δημιουργική κίνηση στον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο | Μουσική επένδυση παραμυθιών | Παιχνίδια χορογραφίας με μικρά παιδιά | Δημιουργώντας ερεθίσματα & παιδαγωγικό υλικό για ευφάνταστες κινητικές εμπειρίες στην τάξη και τη σκηνή | Εικαστικές και παραστατικές τέχνες σε τάξεις μικρών παιδιών | Μουσικοκινητικές και χοροθεατρικές σχολικές γιορτές.
Εναλλακτικές προτάσεις για την πιο γλυκιά γιορτή του χρόνου.
Στο βιωματικό σεμινάριο «Πολιτιστικές εκδηλώσεις και γιορτές στο σχολείο: Σύγχρονες τάσεις σχεδιασμού, οργάνωσης και υλοποίησης», λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες και πρακτικές προσεγγίσεις, η Μαριλένα Καββαδά φιλοδοξεί να μοιραστεί με τους συμμετέχοντες γνώσεις και εμπειρίες 20 και πλέον ετών, στον σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση γιορτών και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων κυρίως στο σχολείο (παιδικό σταθμό, νηπιαγωγείο, δημοτικό κτλ.) αλλά και σε χώρους άτυπης εκπαίδευσης (π.χ. χώρους δημιουργικής απασχόλησης).
Έτσι, μετά από μια σύντομη θεωρητική τεκμηρίωση και επισκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας, μεταξύ πολλών άλλων, θα παρουσιαστούν:
Βασικά βήματα σχεδιασμού, οργάνωσης και υλοποίησης μουσικοκινητικών και χοροθεατρικών γιορτών.
Στοιχεία σκηνοθεσίας, χορογραφίας, σκηνογραφίας, ενδυματολογίας και μουσικής επιμέλειας για παιδικά μιούζικαλ.
Τεχνικές δημιουργικής έκφρασης κατάλληλες για μικρά παιδιά.
Προτάσεις - Ιδέες για πρωτότυπες γιορτές και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Το σεμινάριο θα ολοκληρωθεί με οπτικοακουστικές παρουσιάσεις γιορτών σε παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και χώρους δημιουργικής έκφρασης, αλλά και μια ανοιχτή σε ιδέες, απόψεις και προτάσεις συζήτηση.
Στο τρίωρο αυτό σεμινάριο, η Μαριλένα Καββαδά (συγγραφέας, χορογράφος, νηπιαγωγός Med) επιθυμεί να μοιραστεί απόψεις, προβληματισμούς και δημιουργικές ιδέες για την αξιοποίηση των εικονοβιβλίων στις τάξεις των μικρών παιδιών, με στόχο την καλλιέργεια:
Έτσι, μετά από μία σύντομη θεωρητική εισαγωγή για τα εικονοβιβλία, αλλά και μια επισκόπηση σχετικής βιβλιογραφίας, θα ακολουθήσει:
1. Μια παρουσίαση αγαπημένων εικονοβιβλίων με σύντομα παραδείγματα / αναφορές πρακτικών εφαρμογών σε τυπικούς και άτυπους χώρους εκπαίδευσης.
2. Η εμψύχωση "ανοιχτών" βιωματικών δραστηριοτήτων αυτοσχεδιασμού, μουσικοκινητικής και χοροθεατρικής έκφρασης. Καθώς και εικαστικών δραστηριοτήτων, αξιοποιώντας με φαντασία είδη ζωγραφικής BIC Kids που θα προσφερθούν δωρεάν σε όλους τους συμμετέχοντες. Οι δραστηριότητες αυτές, μολονότι μπορούν να αξιοποιηθούν ποικιλοτρόπως σε μια τάξη, προσαρμοσμένες ανάλογα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες ή και οποιοδήποτε θέμα εργασίας, είναι εμπνευσμένες από το ΝΕΟ μουσικό εικονοβιβλίο της Μαριλένας Καββαδά με τίτλο: "Μπλουμ! Ταξιδάκι με λέξεις, νότες και εικόνες"
(Αφήγηση: Γρηγόρης Βαλτινός | Τραγούδι: Ελένη Πέτα | εικον. Μυρτώ Δεληβοριά | εκδ. ΔΙΑΠΛΟΥΣ).
3. Κλείσιμο εργασιών, με μια ανοιχτή σε ιδέες, απόψεις, προβληματισμούς και προτάσεις συζήτηση. Στο βιωματικό μέρος τους εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα τρυπώσουν μέσα σε ονειρικούς κόσμους καταιγισμού ιδεών, έμπνευσης και δημιουργίας. Αξιοποιώντας πλήθος τεχνικών με κύριο ερέθισμα τις λέξεις, τις νότες και τις εικόνες... με κύρια πεποίθηση ότι "... η δημιουργική διαδικασία είναι έμφυτη στην ανθρώπινη φύση και είναι, επομένως, προσιτή σε όλους - μαζί της και η χαρά που δίνει το να εκφράζεσαι και να παίζεις με τη φαντασία." (Τζιάννι Ροντάρι, Γραμματική της φαντασίας, εκδ. Τεκμήριο 1994).
Λέξεις κλειδιά: Δημιουργώντας φανταστικά τοπία με λέξεις, νότες και εικόνες - Γραμμική και μη γραμμική αφήγηση - Καταιγισμός ιδεών - Αυτοσχεδιασμός - Δημιουργική κίνηση - Θεατρικό παιχνίδι - Μουσική - Εικαστικά.
Στους συμμετέχοντες δίνονται βεβαιώσεις παρακολούθησης.